The role of prosumer fandom in the transmedia advertising narrative of League of Legends

Authors

Abstract

This study analyzes the role of prosumers -users who are both consumers and producers- in the transmedia advertising narrative of the video game "League of Legends", one of the most popular worldwide. Using a qualitative approach with phenomenological design, we explored the experiences and perceptions of 15 active fan-gamers in their communities.      The findings indicate that prosumers not only consume content, but also generate their own material and disseminate it on platforms, acting as key influencers in the expansion of the game's narrative. This phenomenon facilitates an ongoing dialogue in communities, promoting co-creation and dissemination of content without expecting direct compensation from developers. This study highlights the need for brands to recognize these contributions in their advertising and marketing strategies. We reveal how active prosumer integration can influence transmedia advertising, suggesting that future research further explore how these interactions affect brand perception and engagement.

Author Biographies

Ariam Herrera, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas

Licenciado en Comunicación y Publicidad por la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC).

María José Castro-Bernardini, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)

Licenciada en Comunicación por la Universidad de Lima. Magíster en Sociología por la Pontificia Universidad Católica del Perú y máster en Docencia por la Universidad Andrés Bello de Chile. Es docente universitaria de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas.

Francisco Arbaiza, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas

Docente e investigador de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas. Doctor en Comunicación Pública por la Universidad de Navarra. Licenciado en Comunicación por la Universidad de Piura. Investiga marketing experiencial, discurso publicitario e interacción de marcas con consumidores en escenarios digitales.

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